donderdag 28 januari 2016

I.M. Martin Carrette (1951-2016)















De redactie verneemt, uitgerekend op Gedichtendag, met verslagenheid het overlijden van Martin Carrette, voormalig stadsdichter van Deinze.

Van collega-dichter en goeie vriend Eddy Vaernewyck ontvingen we de navolgende reactie:

"Ontsteld, boos,… Neen, razend!

Ontsteld dat onze laatste afspraak om samen iets te gaan eten niet meer kan doorgaan. Boos dat je niet meer naar Amsterdam kan gaan voor Turing! Ze zullen jou daar ongetwijfeld alle eer aan doen.
“Heerlijk gepensioneerd”, ik las het al te vaak op je FB-account. Ik kon er heerlijk bij wegdromen en was heimelijk jaloers dat jij nu zo vrijelijk je hoofd kon leegmaken voor de edele kunst van de poëzie en het lieve leven.
Ik sprak vandaag nog over jou op de trein, onwetend dat je ons toen al had verlaten.
Vanaf onze eerste ontmoeting ontstond er een soort chemie, die uitsteeg boven een gewone vriendschapsband. Zei je niet telkens weer, “we moeten nog eens iets samen op touw zetten, of samen iets gaan eten”? Ik keek er zo naar uit om met onze echtgenotes binnenkort een eethuisje te doen. Hoewel wij elkaar nog niet zolang kennen, wist ik al van bij onze eerste ontmoeting: “Als er zoiets bestaat als vriendschap op het eerste gezicht, dan gebeurt dit hier en nu!”

Je was mijn voorbeeld, mijn Bloedbroeder in de poëzie. We traden enkele keren samen op en telkens weer verraste je mij met je warme woorden en zachte stem: gedichten met een hart, een boodschap én van een hoog literair gehalte!
Poëzie is en blijft een essentieel deel van ons leven, hoewel die slechts in onze latere jaren via de pen ons hart heeft veroverd.

Vandaag is het Gedichtendag, maar mensen als jij en ik ervaren elke dag als een gedichtendag. Wij begrijpen, neen, hebben nood aan de kracht en de troost van de poëzie. Voor mij zijn dat vooral vandaag geen loze woorden!
Ik had aan vrienden beloofd om vanavond een liefdesgedicht op FB te plaatsen, maar dat kan nu even niet. Er is alleen de verbijstering en het oeverloze verdriet!
Het ga je goed, waarde vriend en poëziegenoot. Elk nieuw gedicht van mij is vanaf vandaag een eerbetoon aan jouw uitzonderlijk talent!

Eddy Vaernewyck

Op de Schaal van Digther verscheen van Martin Carrette eerder het gedicht "De stem is het moeilijkst"" en redactielid Frank Decerf besprak zijn bundel "Alles viel samen".

Van Martin Carrette wordt op 21/2/2016 om 11 u in het Museum van Deinze en de Leiestreek, Lucien Matthyslaan 3-5 9800 Deinze zijn nieuwe (dubbel)bundel "Dubbel Spel" voorgesteld, een helaas posthume uitgave van Scriptomanen.

Thuissite Martin Carrette
Nieuwsblad-bericht: Stadsdichter Martin Carrette overlijdt op Gedichtendag
Laatste interview op Radio Tequila


Geen opmerkingen: